eSzemélyi az Okos Okmány!


E-aláírásra, időbélyegzésre használható alkalmazások

A korszerű és széles körben elterjedt irodai alkalmazások a legtöbb esetben tartalmaznak e-aláírási funkciót, valamint léteznek általános célú, kifejezetten erre a célra kialakított aláíró szoftverek.

Fontos tudni, hogy ezeknek a szoftvereknek nem mindegyike képes az eSzemélyi e-aláírás funkciójával érvényes aláírás létrehozására.

Amennyiben az e-aláírás igénylésekor ön úgy nyilatkozott, hogy az e-mail címe szerepelhet a tanúsítványban, akkor lehetősége van arra is, hogy e-maileket írjon alá elektronikusan.

Az e-aláírás és időbélyeg létrehozásához az alábbi szoftverek használatát javasoljuk:

  • Irodai alkalmazások: pl. legalább 2010-es Microsoft Office Word vagy Excel. A programok beállításairól és elektronikus aláírás létrehozásáról szóló tájékoztatóinkat letöltheti a Letölthető dokumentumok menüpontban.
  • Levelezőprogramok: pl. legalább 2010-es Microsoft Outlook. Az programok beállításáról és használatáról szóló tájékoztatóinkat letöltheti a Letölthető dokumentumok menüpontban.
  • Speciális aláíró- és aláírás-ellenőrző szoftverek: pl. a Kormányzati Aláíró és Aláírás-ellenőrző Szoftver (KEAASZ), amelyet a Letölthető alkalmazások menüpontban letölthet és telepítheti a számítógépére.

Az elektronikus aláírás ellenőrzése

Az elektronikusan aláírt dokumentumok esetében az azt fogadó személynek ellenőriznie kell a dokumentumon szereplő aláírás érvényességét.

Az ellenőrzés során

  • meg kell győződnie arról, hogy az aláíráshoz kapcsolódó tanúsítvány érvényes volt-e az aláírás időpontjában vagy sem,
  • ellenőriznie kell, hogy nem volt-e visszavonva (letiltva) a tanúsítvány az aláírás időpontjában.

Az ellenőrzés eredménye a legtöbb esetben tartalmazza az aláíróra, az aláíró tanúsítvány kibocsátójára, az időbélyegre és az időbélyeg létrehozójára vonatkozó adatokat is.

Az aláírás-ellenőrzést általában ugyanazzal az alkalmazással (pl. MS Word, MS Outlook, KEAASZ) tehetik meg, melyet az e-aláírás létrehozásához felhasználtak. Az aláírás-ellenőrzéshez internetkapcsolat szükséges.

További lehetőség az online Kormányzati Elektronikus Aláírás-ellenőrző Szolgáltatás (KEAESZ), ami a https://keaesz.gov.hu internetes címen érhető el, díjmentesen. Ez az online szolgáltatás az ellenőrzés letölthető eredményét (PDF) hiteles záradékkal is ellátja.

Az e-aláírás tanúsítvány visszavonása

Vissza tudja vonni a tanúsítványt, amennyiben Ön úgy véli, hogy az elektronikus aláírásával illetéktelenek visszaélhetnek. A visszavonás a következő módokon lehetséges:

  • személyesen okmányirodában vagy kormányablakban,
  • telefonon, a 1818-as Kormányzati Ügyfélvonalon keresztül,

A visszavonáshoz meg kell adnia a személyazonosító igazolvány számát és a visszavonási jelszót.

Az elektronikus aláírási tanúsítvány telefonos visszavonásához szükséges kódot Ön ugyanabban a borítékban, az e-aláírási kód kártyán kapja meg, mint az e-aláírási aktiváló PIN kódot.

Az okmányirodai és kormányablak ügyfélszolgálatokon személyesen is lehetősége van az elektronikus aláírás tanúsítvány visszavonására, illetve a visszavonási jelszó megváltoztatására.

A tanúsítvány visszavonását követően egy év elteltével van lehetősége új tanúsítványt igényelnie.