eSzemélyi az Okos Okmány!


Ismerje meg az okmányt

Az e-aláírás és időbélyegzés szolgáltatás

Nap mint nap szükségünk lehet döntéseink (egyetértésünk, jóváhagyásunk) aláírással való megerősítésére, hitelesítésére. Míg a papír alapú dokumentumokat saját kezű aláírással, addig az elektronikus dokumentumokat elektronikus aláírással (e-aláírással) hitelesíthetjük.

Az eSzemélyihez kapcsolódó díjmentes e-aláírás és időbélyegzés szolgáltatás lehetőséget nyújt az elektronikus ügyintézésre.

Az e-aláírás idő- és pénztakarékos, gyors, hatékony, egyszerű, kényelmes, biztonságos.

Készen áll arra, hogy e modern megoldás előnyeit élvezze? Próbálja ki mielőbb az e-aláírást!

Az e-aláírás használatának előnyei

  • Az elektronikusan aláírt, hitelesített dokumentum fontos eleme a teljesen elektronikus ügyintézésnek.
  • Az e-aláírás használatával csökkennek a papírral, festékkel, nyomtatással, postázással, dokumentumok fizikai tárolásával, utazással kapcsolatos költségek.
  • Az e-aláírás a legtöbb országban jogi szempontból megengedett, elfogadott.
  • Tartózkodási helyétől függetlenül, akár utazás közben, elektronikusan intézheti ügyeit, sorban állás nélkül.
  • Az elektronikusan küldött hiteles dokumentumok gyors, akár azonnali kézbesítése napokkal lerövidíti az ügyintézésre fordított időt.

Míg az elektronikus aláírás azt igazolja, hogy ki írta alá a dokumentumot, addig az időbélyeg azt igazolja, hogy mikor történt az aláírás. Az eSzemélyihez nyújtott időbélyegzés szolgáltatás kizárólag az eSzemélyivel történő elektronikus aláíráshoz vehető igénybe.

Az e-aláírás használatának lehetőségei

Az e-aláírás a világ legtöbb országában, így az Európai Unió összes tagállamában joghatással bíró (jogilag megengedett, elfogadott) megoldás az elektronikus dokumentumok hitelesítésére.

Az e-aláírás magán- és közigazgatási ügyekben is használható. Az Európai Unióban a minősített elektronikus aláírás a saját kezű aláírással azonos joghatású.

Magyarországon néhány terület kivételével szinte bármilyen esetben használható elektronikusan aláírt nyilatkozat. Sokféle dokumentum, így (pl. ingóság adásvételi) szerződés, kérelem, űrlap, bejelentés is aláírható elektronikusan.

Kivételt képez néhány terület: például ingatlanforgalmi szerződést, végrendeletet és házasságkötést nem lehet elektronikus aláírással hitelesíteni.

Az elektronikus dokumentum aláírásakor figyelembe kell venni a szolgáltató által meghatározott, úgynevezett tranzakciós limitet.

Az eSzemélyihez kapcsolódó elektronikus aláírásnál a tranzakciós limit 10 000, azaz tízezer euro. Ez az egy alkalommal az aláíró által vállalható kötelezettség legmagasabb értéke (pl. legfeljebb 10 ezer euró értékű gépjármű adásvételi szerződést lehet az eSzemélyivel aláírni).

A szolgáltatás szolgáltatója, közreműködői

Az eSzemélyihez az e-aláírás és időbélyegzés szolgáltatásokat - jogszabályi kijelölés alapján - a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. nyújtja.

A szolgáltatás nyújtásában közreműködnek a járási és kerületi hivatalok (kormányablakok, okmányirodák).

A Kormányzati Hitelesítés Szolgáltató honlapján (http://hiteles.gov.hu) az ESZIG E-ALÁÍRÁS INFORMÁCIÓK menüpontban megtekinthetők:

  • a szolgáltatás szabályozási dokumentumai,
  • a visszavonási listák, valamint
  • a tanúsítványtár.

Az e-aláírás használatának technikai feltételei

Az e-aláírás, időbélyegzés szolgáltatás használatához az alábbiak szükségesek:

  • e-mail cím (már az igényléshez is szükséges),
  • érvényes eSzemélyi, e-aláírás funkcióval,
    • e-aláíró kulcspár (igényléskor az eSzemélyi tároló elemén jön létre),
    • érvényes e-aláíró tanúsítvány (igényléskor az eSzemélyi tároló elemére kerül),
    • e-aláíró PIN kód az aláírás létrehozásához (az aktiváló PIN kóddal hozható létre),
    • visszavonási jelszó a tanúsítvány esetleges visszavonásához (igényléskor, az aktiváló PIN kóddal együtt kapja meg az ügyfél),
  • számítógép (a jelenleg támogatott operációs rendszerek: Windows 7, 8, 8.1, 10),
  • eSzemélyi Kliens kártyakezelő alkalmazás,
  • aláíró, időbélyegző, aláírás-ellenőrző alkalmazás,
  • kártyaolvasó eszköz,
  • internetkapcsolat az aláírt dokumentumok ellenőrzéséhez és az időbélyegzés szolgáltatás igénybe vételéhez.

TIPP! Folyamatosan kísérje figyelemmel a Szolgáltató tájékoztatóit, mivel a jogszabályi változások és a szolgáltatások fejlesztése módosíthatja a szolgáltatások igénybe vételét.

Jogszabályok